Det er et radikalt indgreb i
Mustang-historien, når Ford omdanner en Mustang fra
at være en buldrende og bragende sports-muskelbil
til, at være en tyst, men dog stadig højt-ydende
sports-SUV. Men man skal forstå, at Mustang faktisk
ikke er omdannet. Mustang-mærket er derimod udbygget
med et nyt elektrisk familiemedlem, der formentlig
får helt sit eget liv.
I teknisk forstand er der lagt vægt
på kræfter, performance og spændende køreegenskaber.
Det sidste får Mach-E dels i kraft af baghjulstræk
eller alternativt firehjulstræk. Mach-E vil kunne
købes med enten et 75,7 kWh litium-ion batteri eller
et 98,8 kWh litium-ion batteri, som leverer strøm
enten til én elmotor, der trækker på baghjulene,
eller til to elmotorer, der trækker på både for- og
baghjulene.
Op til 600 km på en opladning Den mest langtrækkende udgave er
baghjulstrukken, elmotoren leverer hér 285 hk og et
drejningsmoment på 415 Nm. Med den er det målet, at
sikre en rækkevidde på tæt ved 600 kilometer (WLTP).
Med det mindre og lettere batteri kan man klare sig
med 258 hk (samme drejningsmoment) og den estimerede
rækkevidde er da 450 km. Batterierne er i øvrigt
parat til 150 kWh hurtigladning.
I
sommeren 2021 følger da en GT-udgave, hvor motoren
præsterer 465 hestekræfter, respektive 830 Nm. Ford
anslår, at rækkevidden vil være 500 kilometer, og
ikke uvigtigt: 100 km/t nås på under 5 sekunder,
hvor man i med den førnævnte version skal have
tålmodighed til at bruge 8 sekunder. Mon ikke det
går…
De næsten lydløse Permanent Magnet elmotorer
erstatter den buldrende V8'ere.
Og så er der naturligvis alle
mellemkombinationerne.
Rigtig undervogn Batteripakkerne er placeret i
bunden af bilen, hvilket sikrer et lavt tyngdepunkt,
og man har øjensynlig skabt undervognen rigtigt med
multilink baghjulsophæng. Fortil er Mach-E mere
konventionel med McPherson ophæng i stedet for
pladskrævende dobbelte wishbone.
I
stedet har man benyttet pladsen foran til et 100
liter stort ”badekars-lignende” bagagerum, der er
med til at øge den samlede bagagekapacitet til over
500 liter, vel at mærke med alle bilens fem
siddepladser i brug. Med nedfældede bagsæderyglæn
øges bagagekapaciteten bag til 1420 liter.
Mach-E er det, man bedst kan kalde en
middelstor sports-SUV alene ud fra, at frihøjden er
14,5 cm og ikke 17 cm eller mere som man finder det
på regulære SUV’er. Længden er 4,71 meter, højden
1,60 meter og den er 1,88 meter bred.
Vellykket design Designet taler næsten for sig
selv og trods SUV-formen har man tilstræbt, at
Mustang Mach-E skulle se ud som en Mustang. I
hvilket omfang, det er lykkedes, må det være op til
den enkelte selv at vurdere, men det er klart, at
opgaven, at omforme et ikonisk sportscoupé design
til en SUV næsten er urimelig. I det lys må
projektet siges, at være ret vellykket.
Interiøret i Mach-E er givet vis
inspireret af Tesla, udtrykt gennem enkelte linjer
og en 15,5” stor skærm, placeret over
midterkonsollen. Fra en dansk synsvinkel er det
herligt, at Fords samarbejde med B&O også har fundet
vej ind i Mach-E. Set i lyset af den forventelige
ganske lydsvage kørsel vil lydoplevelsen fra
audioanlægget med garanti blive mere end premium. Og
så kan man jo skabe sit eget bulder og brag, hvis
man ikke kan undvære det.
Det underbygger i øvrigt fuldt ud
Fords påstand fra verdenspremieren i Oslo: Larm er
ikke nødvendig for at opnå opmærksomhed.
B&O højtalerne er elegant lagt ind i
instrumentpanelet. |