- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  Verdenspremiere:
  Ford Mustang Mach-E
Opmærksomhed uden larm
Af Søren Clauding - 18. november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er et radikalt indgreb i Mustang-historien, når Ford omdanner en Mustang fra at være en buldrende og bragende sports-muskelbil til, at være en tyst, men dog stadig højt-ydende sports-SUV. Men man skal forstå, at Mustang faktisk ikke er omdannet. Mustang-mærket er derimod udbygget med et nyt elektrisk familiemedlem, der formentlig får helt sit eget liv.

I teknisk forstand er der lagt vægt på kræfter, performance og spændende køreegenskaber. Det sidste får Mach-E dels i kraft af baghjulstræk eller alternativt firehjulstræk. Mach-E vil kunne købes med enten et 75,7 kWh litium-ion batteri eller et 98,8 kWh litium-ion batteri, som leverer strøm enten til én elmotor, der trækker på baghjulene, eller til to elmotorer, der trækker på både for- og baghjulene.

Op til 600 km på en opladning
Den mest langtrækkende udgave er baghjulstrukken, elmotoren leverer hér 285 hk og et drejningsmoment på 415 Nm. Med den er det målet, at sikre en rækkevidde på tæt ved 600 kilometer (WLTP). Med det mindre og lettere batteri kan man klare sig med 258 hk (samme drejningsmoment) og den estimerede rækkevidde er da 450 km. Batterierne er i øvrigt parat til 150 kWh hurtigladning.

I sommeren 2021 følger da en GT-udgave, hvor motoren præsterer 465 hestekræfter, respektive 830 Nm. Ford anslår, at rækkevidden vil være 500 kilometer, og ikke uvigtigt: 100 km/t nås på under 5 sekunder, hvor man i med den førnævnte version skal have tålmodighed til at bruge 8 sekunder. Mon ikke det går…

De næsten lydløse Permanent Magnet elmotorer erstatter den buldrende V8'ere.
Og så er der naturligvis alle mellemkombinationerne.

Rigtig undervogn

Batteripakkerne er placeret i bunden af bilen, hvilket sikrer et lavt tyngdepunkt, og man har øjensynlig skabt undervognen rigtigt med multilink baghjulsophæng. Fortil er Mach-E mere konventionel med McPherson ophæng i stedet for pladskrævende dobbelte wishbone.

I stedet har man benyttet pladsen foran til et 100 liter stort ”badekars-lignende” bagagerum, der er med til at øge den samlede bagagekapacitet til over 500 liter, vel at mærke med alle bilens fem siddepladser i brug. Med nedfældede bagsæderyglæn øges bagagekapaciteten bag til 1420 liter.



Mach-E er det, man bedst kan kalde en middelstor sports-SUV alene ud fra, at frihøjden er 14,5 cm og ikke 17 cm eller mere som man finder det på regulære SUV’er. Længden er 4,71 meter, højden 1,60 meter og den er 1,88 meter bred.

Vellykket design

Designet taler næsten for sig selv og trods SUV-formen har man tilstræbt, at Mustang Mach-E skulle se ud som en Mustang. I hvilket omfang, det er lykkedes, må det være op til den enkelte selv at vurdere, men det er klart, at opgaven, at omforme et ikonisk sportscoupé design til en SUV næsten er urimelig. I det lys må projektet siges, at være ret vellykket.

Interiøret i Mach-E er givet vis inspireret af Tesla, udtrykt gennem enkelte linjer og en 15,5” stor skærm, placeret over midterkonsollen. Fra en dansk synsvinkel er det herligt, at Fords samarbejde med B&O også har fundet vej ind i Mach-E. Set i lyset af den forventelige ganske lydsvage kørsel vil lydoplevelsen fra audioanlægget med garanti blive mere end premium. Og så kan man jo skabe sit eget bulder og brag, hvis man ikke kan undvære det.

Det underbygger i øvrigt fuldt ud Fords påstand fra verdenspremieren i Oslo: Larm er ikke nødvendig for at opnå opmærksomhed.

B&O højtalerne er elegant lagt ind i instrumentpanelet.

Ford prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Ford sætter strøm til legenden >>>







Hurtige fakta om Ford Mustang Mach-E:
Introduktion i Danmark: Januar 2021/Sommeren 2021

Versioner:

RWD (baghjulstræk).
AWD (firehjulstræk).
Standard Range (75,7 kWh litium-ion batteri).
Extended Range (98,8 kWh litium-ion batteri).

RWD, Standard range: Estimeret rækkevidde: 450 km. 258 hk. 415 Nm. 0-100 km/t: under 8 sek.

RWD, Extended range: Estimeret rækkevidde: 600 km. 285 hk. 415 Nm. 0-100 km/t: under 8 sek.

AWD, Standard Range: Estimeret rækkevidde: 420 km. 258 hk. 565 Nm. 0-100 km/t: under 7 sek.

AWD, Extended Range: Estimeret rækkevidde: 540 km. 337 hk. 565 Nm. 0-100 km/t: under 7 sek.

GT (sommeren 2021):
AWD, Extended Range: Estimeret rækkevidde: 500 km. 465 hk. 830 Nm. 0-100 km/t: under 5 sek.

Undervogn:
Forhjulsophæng: McPherson
Baghjulsophæng: multilink.
GT: MagniRide dæmpersystem.

Dimensioner:
Akselafstand: 2,984 m.
Længde: 4,712 m.
Bredde: 1,881 m.
Højde: 1,597 m.
Frihøjde: 145 mm.

Bagagekapacitet:
For: 100 liter.
Bag: 402/1420 liter.

Link til importøren

Dørene har i princippet intet dørhåndtag. De kan åbnes vha. en Bluetooth forbindelse til en smart-telefon og ved at berøre det runder felt over grebet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt